blank

Drie marketinglessen uit Fortnite

Waard mei 9, 2018 By

Mocht het je ontgaan zijn, Fortnite is inmiddels de populairste videogame van het moment. Het spel heeft de meeste streamers en kijkers op Twitch, maar ook de meeste gelijktijdige spelers en de lijst gaat verder.

De populairste spelmodus is Battle Royale en is gratis te spelen. Hierin springen 100 spelers boven een eiland uit een vliegende bus. Op het eiland zijn wapens en uitrusting te vinden. Het speelveld krimpt langzaam naarmate de ronde vordert en de laatst levende speler wint. Denk aan de Hunger Games films en boeken. Het is een concept dat de laatste maanden razend populair is in videogames.

Wat dit spel in eerste oogopslag onderscheidt van de concurrentie is de cartoony look & feel, de combinatie van schieten en bouwen en het feit dat de Battle Royale modus gratis te spelen is op meerdere platformen (PC, Playstation, Xbox en zelfs iOS). (oh en rapicoon Drake speelt het ook en doorbrak samen met speler Ninja het record van meest gekeken Twitch stream).

Wanneer we wat verder kijken dan deze eerste verschillen zijn er enkele lessen te leren uit hoe Fortnite: Battle Royale in de markt is gezet en waarom het relevant blijft.

Les 1: Bied je product aan als service

Het spel is ontwikkeld door Epic Games, een bedrijf dat sinds 2017 is gaan werken volgens de ‘games als service’ filosofie (in plaats van een product). Free-to-play games zijn niets nieuws onder de zon, maar het succes dat ze hebben met Fortnite is ongekend. Het verdienmodel is dat de basis van het spel voor iedereen gelijk is. Spelers kunnen ervoor kiezen om cosmetics aan te schaffen. Dit zijn visuele elementen zoals outfits voor je karakter of gekke overwinningsdansjes (emotes). Ze hebben geen invloed op je winkans, maar zijn enkel ‘voor de fun’ en variëren in prijs van € 2 tot € 20 per stuk. Dit klinkt misschien als een leuke extra, maar dit heeft ontwikkelaar Epic Games in maart $ 223 miljoen aan inkomsten gebracht.

Les 2: R&D door je doelgroep

Om relevant te blijven is de service constant in ontwikkeling. Er worden wekelijks updates gedaan met nieuwe content zoals locaties op de kaart, nieuwe emotes, wapens et cetera. Een groot deel van deze nieuwe toevoegingen komen voort uit suggesties van de community en zitten vol popculture referenties. Vooral op Reddit ontstaan veel nieuwe ideeën door de meer dan een half miljoen lezers van de subreddit. Het is ontzettend verfrissend om dergelijk contact met de playerbase te zien bij een ontwikkelaar van deze omvang.

Les 3: Gratis content door fans

Deze verbintenis met de spelers is ook zeker vanuit marketingoogpunt ontzettend interessant. Op internet wordt ontzettend veel gedeeld over Fortnite. De memes zijn niet meer te tellen en sinds maart is het het meest gekeken spel op Youtube.

Epic Games ziet de waarde van al deze player created content. Om dit te bevorderen zijn er in de eerder genoemde wekelijkse updates ook toevoegingen om dit verder te faciliteren. Zo is onlangs de replay editor toegevoegd waarin spelers met videobewerkingstools aan de haal kunnen met beeldmateriaal van hun laatst gespeelde sessies en zijn er begin deze maand op verschillende locaties op het eiland filmsets met green screens toegevoegd. Een van de eerste video’s waarin iemand hier gebruik van maakte is op Youtube meer dan 600.000 keer bekeken in een week.

Op Reddit stelde gebruiker Fenald dat “They [Epic Games] understand that the greatest content is other players and they give us the tools to make that content”.

Geen push campagnes, maar vrijwillige peer to peer reclame.

Benieuwd geworden naar dit nieuwe fenomeen, of wil je graag je building skills laten zien? Voeg me toe, dan springen we samen uit die bus: martytb


blank

Martijn van Dijk

Martijn; je vertrouwde aanmeerpaal in de woelige branding. Hij overziet inhoud, tech en mooie verhalen. Van een snelle campagne tot een diepte-analyse ben je bij hem aan het juiste adres.

😻 + 🌐 = 🏆 mei 2, 2018 Kattencontent Lotte mei 16, 2018