blank

Design op z’n kaaskops

Waard november 16, 2017 By

Tijdens de laatste week van oktober staat Eindhoven, jaarlijks, in het teken van Dutch Design Week (DDW). Design op z’n kaaskops, met internationale allures. Dit jaar kregen Dan en ik de kans om een dagje langs te gaan. We komen allebei uit andere uiteindes van het creatieve spectrum. Dan heeft aan de Willem de Kooning academie, Advertising gestudeerd en ik Product Design aan de HvA. Zodoende waren we benieuwd of er binnen dit scala echt wat voor ons beiden te vinden was.

Nu is het zo dat waar je interesses ook liggen, je terecht kunt bij DDW. Jong, oud, kunstenaar, ontwerper, schrijver of ook maar iets binnen het creatieve spectrum; er is wat voor jou! Met ruim 110 locaties was er ook dit jaar weer voldoende te zien.

Vanuit mijn praktischere standpunt binnen design is beeldende kunst niet aan mij besteed. Gelukkig was dit deel voor Dan juist interessant. Toch werd ik plots verrast door een aparte creatie! Zo stonden we opeens oog-in-oog met een robotarm (zo een waar ze auto’s mee bouwen), geschilderd in het roze, met Hello Kitty stickers erop en een gigantische mitrailleur aan het uiteinde #cutebutdeadly.

Naast een hoeveelheid kunstwerken waren er ook een hoop functionele designs. Re-designs van urnen, een 3D-printed boot, AR Fashion passen, kekke laser-gesneden printjes met reliëf, huizen van de toekomst, prachtige modern ontworpen tafels en nog veel meer.

Binnen dit spektakel was er 1 ding wat mij opviel. Alle ontwerpen gingen gepaard met een korte introducerende tekst. Deze tekst was in de meeste gevallen op het emotionele aspect van het product gericht. De reason why! Hoewel Simon Sinek groot gelijk heeft als hij zegt dat mensen niet kopen wat je doet, maar waarom je het doet houdt dit niet in dat de why op zichzelf voldoende is. Hoe sterk je why ook is, als ik gewoon niet weet waarvoor het product dient, wil ik het ook niet aanschaffen.

Een gemiste kans, want veel van de producten zagen er an sich interessant uit!

Bij brandwebbing spreken we altijd van gewenste communicatie. Dit houdt niet alleen in dat we dingen maken die mensen graag willen zien en/of horen, maar dat we naast de why ook nadenken over het how en what van onze campagnes.

Om een voorbeeld te geven; in onze laatste grote campagne, voor NRG, promoten we het bestaansrecht van nucleaire medicatie. Dat het noodzakelijk is dat deze medicatie bestaat en waarom ligt voor de hand. Echter moet je dit via de hoe en wat ook aan de spreekwoordelijke man brengen. Met een informatief online platform en educatieve en prikkelende video’s bereiken we op alle 3 de lagen van de Golden Circle onze doelgroep.

Vergeet dus niet; zonder een how en what, is je why niet volledig.


blank

Jesse Schuuring

Jesse is een echte mooi-maker. Met een breed arsenaal aan skills pimpt hij beeld, animatie en concept. Zijn snelheid is onlosmakelijk verbonden met de schoonheid van zijn werk.

Effie meeliften november 7, 2017 coming soon 2018 is coming… november 24, 2017